Уроки № 63-66. Визначення теми програмного проєкту. Побудова етапів реалізації програмного проєкту

Сьогодні ми з вами визначимось із темою програмного проєкту та ознайомимось із побудовою етапів реалізації програмного проєкту.

І. Пройдіть тестування клікнувши на даному посиланні (тест доступний до 06.06.2021 23-00, для проходження – 1 спроба)

ІІ. Опрацюйте навчальний матеріал:

Робота над проектами проходить в кілька етапів:
1. Підготовка до роботи над проектом.
2. Вибір теми.
3. Постановка мети і завдання проекту.
4. Пошук інформації для проекту.
5. Виконання завдань проекту.
6. Підготовка до захисту проекту.
7. Презентація (захист) проектів.
8. Аналіз результатів проектної роботи.

ІІІ. Розглянемо проект реалізації відомої гри «Хрестики-нулики» засобами Python

Розглянемо приклад виконання програми: гравець виконує дії, вводить номер клітинки, яку хоче зайняти. Номера клітинок відповідають цифровій клавіатурі вашого комп’ютера.

Спочатку треба визначити, як представити ігрове поле даними, що зберігаються в змінних. На папері поле для гри в «Хрестики-нулики» викреслюється парою горизонтальних і парою вертикальних ліній, а дев’ять отриманих клітин заповнюються літерами «Х» та «О». У програмі «Хрестики-нулики» ігрове поле представлено списком рядків, що містять ASCII-символи.
Комп’ютер має вміти оцінити стан ігрового поля та прийняти рішення, в яку клітинку зробити хід. Для зручності зробимо три типи клітинок: кутові, бокові та центр.

Алгоритм гри зі сторони комп’ютера наступний:
– Перевірити чи існує хід, зробивши який, комп’ютер міг би виграти. Якщо існує, зробити його. В іншому випадку, перейти до кроку 2.
– Перевірити, чи існує хід, зробивши який, гравець міг би виграти. Якщо існує, зробити хід для блокування. В іншому випадку перейти до кроку 3.
– Перевірити, чи вільні будь-які кутові клітини (під номером 1, 3, 7 або 9). Якщо так, то зробити хід у кут. Якщо немає вільних кутів, перейти до кроку 4.
– Перевірити, чи вільний центр. Якщо так, то зробити хід у центр. Якщо немає, перейти до кроку 5.
– Зробити хід у вільну бічну клітку (під номером 2, 4, 6 або 8). Якщо процес виконання алгоритму завершив 5-й крок, можливих ходів більше не існує, так як всі бічні клітини зайняті.
Після кожного пункту також потрібно перевіряти чи не виграв комп’ютер.

IV. Реалізуйте розглянутий проект засобами Python за інструктивною карткою

Учням у яких немає можливості працювати з Python на комп’ютері можна складати програми у зошиті і надсилати для перевірки фотокопії своїх робіт. Для виконання практичної роботи можете використати онлайн систему https://techarge.in/online-python-compiler/